Tietoa meistä

Ripeva ry on perustettu 3.2.2020.

Yhdistyksen tarkoituksena on tukea aatteellisesti ja taloudellisesti Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (VAPEPA) Riihimäen seudun paikallistoimikunan toimintaa sekä edistää Vapaaehtoisen pelastuspalvelun leviämistä Riihimäellä ja lähiseuduilla.

-pyrkii järjestämään koulutusta ja harjoituksia yhdessä VAPEPA Riihimäen seudun paikallistoimikunnan kanssa
-pyrkii hankkimaan ja ylläpitämään kalustuoa ja tarvikkeita

-harjoittaa tiedotustoimintaa

Tämä sen takia, koska

Kaikki VAPEPA hälytysryhmissä olevat henkilöt ovat itse omin varoin kouluttautuneita, hankkineet tarvittavat välineet (esim. radiopuhelimet, tietokoneet, tabletit, GSM puhelimet, ensiapuvälineet, kartat, asusteet, kulkuvälineet jne.).
Jotta saisimme ylläpidettyä valmiutta (mm. koulutukset, harjoitukset) ja päivitettyä varusteemme tarvitsisimme taloudellista tukea, koska omat rahavarat eivät kaikilla riitä tämän toiminnan ylläpitämiseen.

VAPEPA (Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu)

- on organisoitua, johdettua ja viranomaisia tukevaa kansalaistoimintaa parhaimmillaan.

Riihimäen seudun paikallistoimikunta kuuluu Suomen maan kattavaan Vapaaehtoiseen pelastuspalveluun. Paikallistoimikunnan työn tarkoituksena on sovittaa yhteen alueella toimivien järjestöjen, hälytysryhmien ja viranomaisten työtä niin, että vapaaehtoisten valmius toimia viranomaisten apuna on mahdollisimman hyvä.

Viranomaisilla on rajalliset resurssit ja sen tähden he hälyttävät usein Vapaaehtoisen pelastuspalvelun avukseen.

VAPEPA Riihimäen seudun paikallistoimikunnan toimialue on pääasiassa Riihimäen kaupunki sekä Lopen ja Hausjärven kunta, mutta autamme myös muita paikallistoimikuntia.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on perustettu tänne Riihimäen seudulle jo vuonna 1964.

Riihimäen seudun paikallistoimikunnassa on mukana tällä hetkellä henkilöitä 14 eri järjestöstä ( Hausjärven reserviläisjärjestöt, Kormun-Launosten martat, Lentoetsijät, Lopen reserviläiset ry, Punainen Risti Riihimäen osasto, Reetu ry, Riihilatu ry, Riihimäen Kolmoset ry, Riihimäen Pelastuskoirat RiiPeKo ry, Riihimäen reserviläiset ry, Riihimäen retkeilijät ry, Riihimäen seudun maanpuolustusnaiset, Riihimäen suunnistajat, Riihimäen urheilusukeltajat) jotka muodostavat 14 itsensä omin varoin kouluttautunutta hälytysryhmää. Tähän turvallisuusverkostoon kuuluu noin 100 henkilöä.

Hälytysryhmät edustavat seuraavia toimialueita: ensiapu, etsintä, henkinen tuki, kuljetus, liikenteenohjaus, lastenhoito, majoitus, muonitus, kotimaan apu, vedenalainen etsintä ja viestintä.

Esim. Toimintavuoden 2018

-25 eri tapahtumaa (kirjattua), joihin toimijoita osallistui n. 290 henkilöä.

-Työtunteja tehtiin yhdessä lähes 2630 tuntia (kirjattua) ja lisäksi paljon muita tunteja joita emme ole kirjanneet mihinkään ylös.

-Pelkästään tällä tuntimäärällä tavoitimme noin 40 000 henkilöä.

-Tominta-alueellamme oli 6 etsintähälytystä ja yksi ensihuoltotehtävä.